W 1885 roku wybudowano nowe mosty nad Odrą łączące Koźle przez wyspę z drogą do Kłodnicy.
Kilka lat wcześniej, bo w 1877 roku, powstała Pruska Państwowa Stadnina Koni na wyspie.
Jednym z elementów stadniny był ogród przylegający do domu dyrektora.
Drodze biegnącej przez wyspę nadano dziwny kształt.
Po zjechaniu z pierwszego kozielskiego mostu od strony Koźla skręcała ona mocno w prawo.
Do dzisiaj nie wiemy dlaczego taki właśnie kształt nadano drodze.
Czy możliwym jest, że ogród dyrektora był aż tak ważny by wymusić ominięcie?
A może pragmatyczny do bólu Niemiec wykorzystał jakieś elementy dawnych fortyfikacji kozielskiej twierdzy
by nie wdawać się w zbyt duże koszty związane ze wzmacnianiem gruntu pod drogą?
Pytania można mnożyć.
Faktem jest, że dzięki takiemu układowi drogowemu ogród dyrektora przetrwał wiele lat
i jeszcze za PRL-u był użytkowany przez ówczesną stadninę koni.
Kiedy i jak nastąpił kres dyrektorskiego ogrodu dowiecie się w filmie, na który zapraszam.